FIFA:s Infantino oroar sig inte över långsam biljettförsäljning till Club World Cup

Sport

FIFA-presidenten Gianni Infantino uttrycker ingen oro över biljettförsäljningen till sommarens Club World Cup i USA, trots frågor om hur väl den 32 lag stora turneringen säljer över hela landet.

Infantino förtroendefullt om turneringens dragningskraft

Under ett framträdande på Mercedes-Benz Stadium i Atlanta på måndagen för att marknadsföra Club World Cup, förklarade Infantino att hans förtroende grundas i hur arenor har fyllts vid vänskapsmatcher mellan topplag under försäsongsturnéer i USA under tidigare år.

”Jag är inte alls orolig för att fylla en arena när lag kommer för att spela en världscup, för att spela om något verkligt, inte bara en uppvisningsmatch där ibland andra eller tredje laguppställningen används”, sa Infantino. ”Detta är riktiga matcher. Detta är en riktig tävling.”

”Detta är en riktig världscup. Det är de bästa spelarna. Det är de bästa lagen som kommer.”

Han tillade att när människor förstår tävlingens betydelse kommer de att köpa biljetter, men medgav samtidigt att FIFA måste förklara Club World Cup för fansen.

Nya formatet väcker frågor om publikintresse

Den 32 lag stora tävlingen har aldrig tidigare varit så omfattande och har ett nytt format efter att en version med 7 lag hållits 2021, 2022 och 2023. FIFA-tjänstemän avböjde att offentliggöra aktuella försäljningssiffror när de tillfrågades av media på måndagen.

Den billigaste platsen på Ticketmaster för öppningsmatchen den 14 juni i Miami Gardens, Florida, med Lionel Messi och Inter Miami CF mot egyptiska Al Ahly, kostar 356,80 dollar. Flera sektioner i både övre och nedre läktarna på Hard Rock Stadium visar över 100 tillgängliga biljetter på Ticketmaster.

Samma sak gäller för turneringens andra match den 15 juni i Cincinnati mellan Bayern München och Auckland City, där den billigaste platsen kostar ett mer rimligt pris på 94,80 dollar på Ticketmaster och flera sektioner har över 100 biljetter kvar.

För den första matchen på Rose Bowl den 15 juni mellan Paris Saint-Germain och Atlético Madrid har över hälften av Rose Bowls 26 sektioner minst 100 tillgängliga biljetter på Ticketmaster, med den billigaste platsen på 133,80 dollar.

Nya biljettpaket lanseras för att öka intresset

FIFA meddelade nyligen även ett paket där fans kan köpa biljetter till sommarens Club World Cup med en ”garanterad möjlighet” att köpa en biljett till en av nästa sommars VM-matcher, dock inte finalen.

”När människor ser vad det handlar om, då inser de att de måste komma”, sa Infantino. ”Jag har alltid fått höra att i USA måste man ta med det bästa. Amerikaner, de vill bara se det bästa. De vill inte se medelmåttiga saker.”

”Tja, de bästa kommer.”

Framtida möjligheter för Atlanta

Infantino berörde även möjligheten att Atlanta skulle kunna stå värd för en VM-final för damer. Han skämtade om att den 71 000 platser stora arenan skulle behöva ytterligare 20 000 platser, men antydde också att staden, som ska stå värd för 14 matcher mellan Club World Cup och det vanliga VM, inklusive en VM-semifinal nästa år, har en chans att göra intryck.

Även om Infantino hävdar att han inte är orolig över biljettförsäljningen till Club World Cup, gjorde han en sak tydlig: Biljetter finns fortfarande tillgängliga.

FIFA-presidenten avslutade sina inledande kommentarer med att säga att han ville göra lite reklam efter att ha visat upp Club World Cup-trofén och tillkännagivit ett bidrag på 1 miljon dollar ”för sociala projekt” för barn i Atlanta.

”Låt mig göra lite reklam”, sa Infantino vid talarstolen. ”Det finns fortfarande biljetter tillgängliga. FIFA.com/tickets, skaffa dem och njut av de bästa av de bästa som spelar om detta, vilket är något otroligt.”