Damfotbollens supporterskara att nå 800 miljoner globalt år 2030

Sport

Damfotbollen är på väg att bli en av världens fem största sporter till år 2030, enligt en ny rapport från Nielsen Sports i samarbete med PepsiCo. Den globala supporterbasen förväntas växa med 38 procent och nå över 800 miljoner människor.

Enligt rapporten ”Undervalued to Unstoppable” som publicerades på tisdagen, kommer cirka 60 procent av dessa supportrar att vara kvinnor, vilket gör damfotbollen till en av få sporter som följs av fler kvinnor än män.

Kraftig tillväxt för damfotbollens publik

Den globala TV-publiken förväntas också öka med 30 procent för stora turneringar fram till 2030. Trots att sponsoravtalen för dam-VM 2023 tredubblades jämfört med 2019 års turnering, tilldelades endast en liten del av de globala sponsorbudgetarna till damfotboll, enligt studien.

Detta utgör en betydande möjlighet, hävdar forskarna, med tanke på att kvinnor förväntas stå för över 75 procent av hushållens köpbeslut till 2028.

”Vi har länge trott på damfotbollens potential, och idag spårar vi inte bara framsteg, vi bevittnar ett genombrott,” säger Samantha Lamberti, VD för Nielsen Sports International. ”Från medierättigheter till sponsring och supporterengagemang, handlar det inte längre om ett framtida löfte utan om ett nuvarande värde.”

Redan bland topp 10 mest följda sporter

Damfotbollen är redan en av de 10 mest följda sporterna globalt, och utvecklingen verkar accelerera. Tittarsiffrorna för den amerikanska ligan NWSL:s final förra året visade en ökning med 18 procent jämfört med föregående år.

Disney+ meddelade förra månaden ett avtal om att sända Women’s Champions League-matcher över hela Europa, medan Alexis Ohanian, medgrundare av Reddit och make till tennislegendaren Serena Williams, förvärvade en andel i Women’s Super League-mästarna Chelsea samma månad.

Ekonomisk tillväxt i damligorna

Deloitte rapporterade nyligen att WSL:s intäkter ökade med 34 procent under en rekordsäsong 2023-24, och prognostiserar att WSL-klubbarnas totala intäkter kommer att nå rekordnivån 100 miljoner pund (cirka 135,9 miljoner dollar) under säsongen 2025-26.

Publiksiffrorna i WSL har dock sjunkit efter att de nådde sin topp 2023-24 i kölvattnet av dam-VM 2023, men förväntas öka igen efter EM i Schweiz nästa månad.

Ökande intresse kring stora turneringar

Nielsen rapporterade en ökad intresseökning kring stora turneringar. Schweiz ökade sin damfotbollssupporterbas med 22 procent under 2024 inför EM, medan intresset i Storbritannien steg med 15 procent under de två åren efter Englands seger i EM 2022.

Damfotbollen har sett en ökning med 60 procent av kvinnliga supportrar under de senaste fem åren, enligt Nielsen, med starkast utveckling i Kina, med 186 miljoner nya supportrar under den perioden, följt av Brasilien och Indien.

Tillväxten i deltagande speglar det ökade intresset, där Kina har sett en ökning på 300 procent. Deltagandet har också ökat i Europa, där Frankrike (150 procent), Spanien (95 procent), Nederländerna (25 procent) och Storbritannien (24 procent) har sett de högsta ökningarna sedan 2019.